تبلیغات
.
.
فراخوان انجمن کتابداری برای انتخاب نام اختصاری شبكه اجتماعی کتابداران
  مسئول کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ضمن اعلام راه اندازی رسمی شبکه اجتماعی کتابداران توسط این انجمن گفت: علاقه مندان می توانند نام اختصاری پیشنهادی شبكه اجتماعی کتابداران را به روابط عمومی انجمن اعلام نمایند.



طبقه بندی: اخبار کتاب، کتابخانه و کتابداری،
ارسال در تاریخ یکشنبه 9 مهر 1391 توسط امیر رمضانی
مواد و ضرایب امتحانی گرایش‌های رشته «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» در دست تدوین است

دکتر جعفر مهراد در گفتگوی اختصاصی با لیزنا درخصوص ادامه روند تغییر نام رشته کتابداری اظهار داشت: بعد از تغییر نام رشته کتابداری اکنون سازمان سنجش از طریق حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کرده است که مواد و ضرایب امتحانی برای رشته ها و گرایش های تحت پوشش «علم اطلاعات و دانش شناسی» تهیه و ارسال شود.

سرپرست کمیته علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر افزود: اعلام مواد و ضرایب امتحانی توسط اعضای این کمیته در دست تحقیق است و در روزهای آینده تسلیم ستاد معاونت آموزشی وزارت علوم خواهد شد.

دکتر مهراد ادامه داد: بر اساس این درخواست بجز دو سه درس که برای رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد یکسان می باشد، مواد امتحانی و ضرایب آن از گرایشی به گرایش دیگر کاملا متفاوت است و دانشجویان علاقمند به ورود به دوره های کارشناسی ارشد لازم است بر اساس مواد امتحانی و ضرایب اعلام شده رشته یا گرایش مورد نظر را از علم اطلاعات و دانش شناسی انتخاب کنند.

دکتر مهراد تصریح کرد: اکنون برای نخستین بار است که دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی علاقه مند به ورود به دوره های کارشناسی ارشد، دوره مورد نظر را انتخاب و در امتحان ورودی آن دوره شرکت خواهند کرد.

منبع: لیزنا




طبقه بندی: اخبار کتاب، کتابخانه و کتابداری،
ارسال در تاریخ یکشنبه 9 مهر 1391 توسط امیر رمضانی
کنفرانس سالانه انجمن بین‌المللی کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم و فناوری (IATUL) برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، سی و چهارمین کنفرانس سالانه انجمن بین المللی کتابخانه های دانشگاه های علوم و فناوری (IATUL) که از چهاردهم تا هجدهم آوریل 2013 ( 25 تا 29 فروردین 1392) به منظور بحث و تبادل نظر درباره نقش کتابخانه های دانشگاهی به عنوان پیوند دهنده دانشجویان و هیات علمی، همکاری های درون دانشگاهی، کتابخانه ها و همکاران تجاری آنها و شبکه سازی درون کتابخانه ای در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی برگزار می شود، فراخوان خود را برای  مقالات و پوسترها را با محوریت موضوعی «در کنار یکدیگر بودن: همکاری موثر میان کتابخانه‎های دانشگاه‎های علوم و فناوری» اعلام نموده است.

 

انجمن بین المللی کتابخانه های دانشگاه های علوم و فناوری (IATUL) در سال 1955 به عنوان انجمنی بین المللی برای تبادل دیگاه های مرتبط با کتابداری در دانشگاها های فناوری در سراسر جهان، در شهر دوسلدورف آلمان پایه گذاری شد. این انجمن یک نهاد داوطلبانه غیردولتی متشکل از شبکه ای  از کتابخانه ها در سراسر جهان بوده و مهمترین هدف آن فراهم آوردن  فرصتی برای مدیران کتابخانه ها برای تبادل نظر درباره مسائل جاری و توسعه رویکردی مشترک میان آنها برای مواجه با مشکلات می باشد. IATUL  همچنین پذیرای سازمان های ارائه کننده خدمات به کتابخانه های دانشگاهی است.

 

کنفرانس سال 2013 میزبان پوسترها و مقالاتی خواهد بود که به تبادل تجربیات و ادراکات در زمینه تاثیرگذاری همکاری ها در حوزه های زیر بپردازند:

 

-          آموزش الکترونیک و فراتر از آن: یادگیری تلفیقی، یادگیری مبتنی بر بازی و شبکه های اجتماعی دانشگاهی

-          علم الکترونیکی: خط مشی های محلی- شامل مدیریت داده های پژوهشی در کتابخانه ها

-          محاسبات ابری: تاثیر بر خدمات کتابخانه ای و برنامه های اشتراکی، استفاده و کاربرد  برای کتابخانه ها، حمایت از پژوهش و...

-          کتابخانه ها در نقش پیوند دهدگان همکاری های مشترک: برای دانشجویان و هیات علمی، کتابخانه و خدمات پشتیبانی عمومی دانشگاهی

-          همکاری های درون دانشگاهی: کتابخانه و هیات علمی، کتابخانه و دانشجویان، خدمات پشتیبانی کتابخانه...

-          کتابخانه و همکاران تجاری: تبادل داده های الکترونیک، کنسرسیوم ها و غیره

-          شبکه سازی درون کتابخانه ای: همکای های کتابخانه ای در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی

 

گفتنی است علاقه مندان تنها تا اول اکتبر (دهم مهر ماه) برای ارسال چکیده مقالات خود فرصت خواهند داشت.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این پیوند مراجعه نمایند.

منبع: لیزنا




طبقه بندی: اخبار همایش ها، نشست ها و کنفرانس ها، فراخوان مقاله،
ارسال در تاریخ شنبه 8 مهر 1391 توسط امیر رمضانی
«کتاب ماه کلیات» در گام یکصد و هفتاد و هشتم

به گزارش لیزنا، یکصد و هفتاد و هشتمین شماره ماهنامه «کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانش» ماهنامه نقد و بررسی تخصصی كتاب های حوزه اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی در مهر 1391 منتشر شد.

در سخن نخست این ماهنامه، دکتر داریوش مطلبی به موضوع «مطالعات بین‌رشته‌ای» پرداخته است.

در بخش نقد و بررسی كتاب‌های فارسی این شماره از ماهنامه، عناوین «فرهنگ جامع كتابداری و اطلاع‌رسانی/ محمد هدایی»، «اطلاعات پروژه‌های فنی و عمرانی/عباس گیلوری»، «استادان و نااستادانم/علیرضا بهمن آبادی»، «تعامل آشنایی با علم سنجی/سعید اسدی»، «فهرست كتاب‌های فارسی چاپ شده/ فرید قاسملو»، «كاربرد پایگاه‌های اطلاعاتی جی.سی.آر در مورد مطالعات علم سنجی/ سعید اسدی»،  «دموكراسی و خبر/ مهران آشوری»، «هویت‌های پایدار/داریوش مطلبی» و «نظریه‌های جامعه اطلاعات/محمود بابایی» منتشر شده است.

در بخش دیگری از این ماهنامه با عنوان «شایسته ترجمه» سه كتاب «كتابخانه ‌های دانشگاهی و فرهنگ دانشجویی: آنچه اكنون می‌ دانیم»، «كاربران اطلاعات و كاربرد‌پذیری در عصر دیجیتال» و «راهنمای آموزش و سواد اطلاعاتی: 101 نكته كاربردی» توسط یزدان منصوریان بررسی شده است.

در بخش مقالات عناوینی چون «نرم ‌افزارهای اجتماعی: ابزارهایی برای ارائه اطلاعاتی آسان و بی واسطه به كاربران كتابخانه ‌ها و مراكز اطلاع ‌رسانی»، «بازار مشاغل در اقتصاد نوین اطلاعات»، «ممیزی دانش: ابزاری برای پیاده‌ سازی موفقیت ‌آمیز مدیریت دانش در سازمان ‌ها» و «كاربرد شبكه ‌های موقت سیار در كتابخانه‌ ها» منتشر شده است.

در بخش همایش‌های پیش رو، نیز «معرفى همایش‌ هاى بین‌ المللى حوزه علوم كتابداری و اطلاع‌ رسانی» نوشته شیما مرادی و رقیه قربانی بوساری درج شده است.


در بخش گزارش نیز مطلبی با عنون پژوهش ‌های دانشگاهی در حوزه علوم كتابداری و اطلاع‌ رسانی نوشته حامد علیپور حافظی منتشر شده است.

در ماهی كه گذشت، و چكیده انگلیسی در انتهای این مجله درج شده است.

گفتنی است، كتاب ماه کلیات، ماهنامه ای است كه باهـدف اطلاع رسانـی و نقد و بررسی كتابـهای منتشـر شده در كـشـور از سوی خانه کتاب، منتشـر می شـود. مطالب شامل نقد و بررسی و درج مشخصات کامل کتاب­های منتشر شده با موضوع کلیات مشتمل بر: کتابشناسی­ها، علوم کتابداری و اطلاع­ رسانی، رسانه­ های خبری، روزنامه نگاری، نشر، نسخ خطی و غیره است.

هـمچنیـن فـهـرسـت كتـابـهای مـنـتـشـر شـده در هــر مـاه به هــمـراه تـصــاویـر روی جـلـد و معـرفی كـوتاهی از اكثر كتابها، ارایـه مـی شـود ، بر اساس رده‌بندی دهدهی دیویی در داخل لوح فشرده ارائه می‌شود.

منبع: لیزنا




طبقه بندی: اخبار کتاب، کتابخانه و کتابداری،
ارسال در تاریخ شنبه 8 مهر 1391 توسط امیر رمضانی
رکورد کتاب خوانی در گینس شکسته شد + عکس


ساکنان استان "شانلی عرفا" در جنوب ترکیه رکورد کتاب خوانی دسته جمعی در کتاب رکوردهای گینس را شکستند.

به گزارش سه نسل به نقل از انتخاب ؛ ساکنان این استان بصورت دسته جمعی کتاب شاعر معروف ترکیه "احمد عارف" را به مدت 5 دقیقه مطالعه کردند، بیشتر شرکت کنندگان در این رکورد شکنی دانش آموزان بودند و با اعلام رکورد شکنی از سوی مسئولان گینس، جشن باشکوهی را برگزار کردند.

بنا به اعلام مسئولان حاضر در محل، 30 هزار و 312 نفر در این کتاب خوانی دسته جمعی شرکت داشتند.

منبع: سه نسل




طبقه بندی: اخبار کتاب، کتابخانه و کتابداری،
ارسال در تاریخ شنبه 8 مهر 1391 توسط امیر رمضانی
آشنایی با انواع شبکه‌های اجتماعی آنلاین

لایک، شیر، توییت، پلاس همه و همه مفاهیمی است که با رشد شبکه های اجتماعی آنلاین در دنیا شکل گرفته است. امروز کمتر کاربری است که در یک شبکه‌های اجتماعی آنلاین عضو نباشد! در حالی که هر روز بر تعداد وانواع شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود؛ کاربران نیز تجربه جدید اجتماعی شدن را در آنها سیر می‌کنند.

این در حالی است که مهمترین هدف شبکه‌های اجتماعی گسترش ارتباطات میان فردی است اما شبکه اجتماعی که امروز همه از آن حرف می‌زنند در یک تعریف ساده چیست؟ شبکه‌های اجتماعی آنلاین، عموما سرویس های مبتنی بر وب هستند. سرویس آنلاین، پلتفرم یا سایتی محسوب می شوند که مردم در آنها می توانند، نظرات، علاقه مندی ها و در یک کلام محتوا ایجاد و با دوستان و سایرین به اشتراک بگذارند.

بنابراین شناخت تنوع و قابلیتهای هر یک از شبکه‌های اجتماعی به عنوان بخشی از رسانه‌های اجتماعی ضروری است. لذا لازم است تفاوت این شبکه‌ها را درک کنیم تا براساس آن در آنها فعلایت کنیم.  وب‌سایت aboute شبکه‌های اجتماعی را به ۷ دسته مختلف تقسیم کرده استت. درهر تقسیم بندی توضیح مختصری از این شبکه و چند نمونه از هر دسته را بیان می کنیم و سعی می کنیم نمونه‌های فارسی آن را معرفی کنیم:

1- شبکه‌های اجتماعی عمومی:
شبکه‌های اجتماعی عمومی، روی موضوع خاصی متمرکز نیست. تاکید این شبکه ها در ارتباط ماندن کاربرانشان با دوستانشان و ارتباط با افراد جدید است. این شبکه ها شما را به عضویت در گروه های مختلف و ارتباط با افرادی که علایق و سلایق مشابه را دارند تشویق می‌کند. به عنوان مثال می توان به شبکه های اجتماعی عمومی فیس‌بوک، های ۵، اورکات و ایرانی به کلوب و فیس‌نما اشاره کرد. شبکه‌های اجتماعی عمومی امروز در کشورها بازارهای بزرگی در اختیار دارند به عنوان مثال شبکه اجتماعی Qzone در کشور چین رتبه اول بازدید را دارد و فیس‌بوک و سایرین هنوز نتوانسته اند کاربران چینی را از این سایت بقاپند.


2- شبکه‌های اجتماعی فیلم و موسیقی:
شبکه‌های اجتماعی فیلم و موسیقی، تمرکز بر ارتباط کاربران با همدیگر و لذت بردن از منافع مشابهی در زمینه فیلم و یا موسیقی دارد. این شبکه‌ها منابع بزرگی برای پیدا کردن اطلاعات کاملی در مورد فیلم مورد علاقه تان، پیدا کردن آهنگ های جدید با چک کردن لیستی از آهنگهای اشتراک گذاشته شده توسط کاربران و یا پخش فیلم، بازی و غیره است.  شبکه‌هایی از این قبیل می توان به LastFM، Flixster، iLike اشاره کرد. هر روز برتعداد هواداران این شبکه ها افزوده می‌شود. ارتباط فیلم و موسیقی هر روز با شبکه‌های اجتماعی بهتر و نزدیکتر می‌شود و فعالان این عرصه در حال موج سواری از شبکه‌های اجتماعی هستند چون به عنوان ظرفیت به آن نگاه می‌کنند.


3- شبکه‌های اجتماعی موبایل:
یکی از بزرگترین زمینه های رشد در بازار آنلاین، کاربران تلفن همراه هستند. امروز بیش از نیمی از کاربران فیس بوک از طریق تلفن همراه وارد آن می‌شوند. اما شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه توانایی های بسیار خوبی برای تنظیم جلسات کاری که بی برنامه و به مقتضای وقت انجام نمی شود را دارند. این شبکه ها این قابلیت را به شما می دهند که جلسات کاری خود را بدون حضور در شرکت تنظیم کنید. چند مثال درباره این شبکه ها می توان به ، dodgeball ،Loopt، Mozes اشاره کرد. رشد شبکه‌های اجتماعی تحت موبایل که بر بستر اپلیکشن فعالیت می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود چون پلتفرم موبایل (اندروئید یا آی او اس) را برای توسعه خود در نظر گرفته‌اند.


4- شبکه‌های اجتماعی جیوانات خانگی:
آیا فکر می کنید که شبکه های اجتماعی به انسان محدود شده اند؟ بسیاری از شبکه های اجتماعی مختلف از فنر گرفته تا پرمو، سگ و گربه و غیره وجود دارند و فعال هستند. یکی از همین شبکه‌ها، شبکه پت (Pet) است که  کاربران آن، صاحبان حیوانات خانگی هستند. در این شبکه‌ها می‌توان اطلاعات مفیدی در مورد حیوانهای خانگی بدست آورد یا در گفتگوهای مرتبط با علایقتان شرکت کنید. حتی اگر شما تصمیم به خرید حیوان خانگی گرفتید با شرکت در این شبکه اطلاعات مفید و کاملی می‌توانید پیدا کنید، مشاوره کنید و انتخاب درستی را انجام دهید.برخی از این شبکه‌ها عبارتند از: Catster، Dogster در ایران نیز فروم‌های تخصصی در این زمینه فعال است اما شبکه اجتماعی خاصی مورد توجه نبود.


5-شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندان تخصصی و هابی

امروز علاقه‌مندی‌ها، مهمترین انگیزه بشر برای زندگی محسوب می‌شوند، این شبکه‌ها منابع بسیار خوبی از سرگرمی‌های مختلف،اطلاعات مکانها،اطلاعات کاملی از مشاوره‌های گوناگون، کسانی که به دوچرخه‌سواری علاقه دارند، گروه‌هایی که به  ورزش اختصاص داده شده، علاقه‌مندان به ماشین، توصیه‌‌های پزشکی  و در یک کلام هابی یا hubby (کاری که کسی به آن عشق و علاقه دارد) است. چند نمونه از این شبکه‌ها، ActionProfiles،  FanIQ است. مطمئا در آینده شبکه‌های اجتماعی موضوعی بیشتری در این زمینه شکل می گیرند و علاقه‌مندان بیشتری به عرصه شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شوند و مفاهیم و محتوای تخصصی و جذاب بیشتری تولید می‌شود.


6- شبکه‌های اجتماعی کسب‌و‌کار:
این شبکه‌ها در حوزه‌های کسب‌و‌کار و مشاغل فعالیت می‌کنند. به جرات می‌توان گفت  برای پیدا کردن شغل، بهترین راه این شبکه‌ها هستند. شبکه‌های اجتماعی کسب‌و‌کار به شما این امکان را می‌دهند که به سرعت و به راحتی لیستی از مخاطبان کسب‌و‌کار مورد نظرتان را پیدا کرده و ارتباطات کاری با آنها برقرار کنید. مهمترین شبکه اجتماعی در این دسته LinkedIn است اما می توان XING و Konnects را نیز در این مجموعه دانست. از شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار فارسی می‌توان به سایت u24 که داون شد اشاره کرد. البته سایت‌های کاریابی داخلی نیز در این زمینه فعال شده‌اند و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاریابان دراین زمینه می شود.


7- شبکه های اجتماعی کتاب‌:
آیا کتابی که می خوانید به پایان رسیده است؟ دنبال کتابی شبیه به آن هستید؟ به شما شبکه های کتاب را پیشنهاد می کنیم. در این شبکه ها اطلاعات مفیدی در مورد کتابها، موضوعات آنها، تحلیل و غیره پیدا می‌شود. همچنین کاربرانی که درحال خواندن کتابی هستند می توانند آن را توصیه کنند و به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال شلفری شبکه اجتماعی کتاب است که به آمازون تعلق دارد، GoodReads و LibraryThing از دیگر شبکه‌های اجتماعی کتاب محور است. نمونه فارسی آن نیز شبکه کتابخوانان حرفه‌ایاست.

مسلما در دنیای حقیقی هیچ گاه افراد علاقه مند، موضوعات مورد علاقه خود را به این گستردگی پیدا نمی کنند. این دلیل و شاید دلایل مشابه این، سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی را به یکی از مهمترین ارکان اینترنت در چندسال اخیر تبدیل کرده است و باعث شده شکل‌گیری انواع مختلفی و گسترده‌ای از این شبکه‌ها به وجود آیند.


مطلبی از خانم آمنه رضا (نقل در سایت رسانه های اجتماعی)




طبقه بندی: مطالب، فایل ها و اسلایدهای آموزشی، اخبار فناوری،
ارسال در تاریخ چهارشنبه 5 مهر 1391 توسط امیر رمضانی
(تعداد کل صفحات:4) 1 2 3 4

ابزار وبمستر

عکس

دانلود

خرید vpn

قالب وبلاگ